A szarvas az egyik legfontosabb jelkép az egész szkíta-hun szellemiségben. Számos megvilágosultnak, istennek és tanvédőnek a hátas állata, azaz hordozója.
Megvilágosultak, tanító mesterek és istenek veszik magukra alakját, amikor az emberekkel találkoznak. Táltosok hátasa, melyen a felső világokba emelkednek. Mi magyarok Nemróttól, az égi vadásztól, és két fiától, Hunortól és Magortól eredeztetjük magunkat, akiket egy csodálatos vad, a csodaszarvas vezetett. A csodaszarvas a Belső Ösvény szerint a megvilágosultak küldötte.
A Csodaszarvas a magyar és a tibeti szellemiségben
Őseinket vezető szent állatunk, a szarvas, a szkíta-hun szellemiségben az egyik legfontosabb jelkép, mely megtalálható Eurázsia számos kultúrájában.
A szarvasnak a tibeti buddhizmusban és bön-ben is fontos szerepe van. Számos megvilágosultnak, istennek és tanvédőnek a hátas állata, azaz hordozója. Megvilágosultak, tanító mesterek és istenek veszik magukra alakját, amikor az emberekkel találkoznak, tanítják, vezetik, segítik őket. Megvilágosultak és istenek küldötte, aki csodás üzeneteket hoz az embereknek.
A szarvas két feje azt jelenti, hogy egyik feje a megvilágosultak mennyei birodalmában van, a másik pedig a mi embervilágunkban. Az, hogy egyetlen teste van, azt jelenti, hogy e két világ szétválaszthatatlan. A megvilágosult természet csírája a szívünkben lakozik.
A szarvas a buddhizmusban és a bönben
Buddha első tanítását a szárnáthi szarvasligetben adta, ahol hallgatói között szarvasok is voltak. Egyik korábbi életében, a leendő Buddha maga is felöltötte egy szarvas alakját, és így segítette az erdő állatait. Az Együttérzés Bódhiszattvájának, Csenrézinek (szkr: Avalokitesvara) kedves állata, amely sohasem öl. Az, hogy e bódhiszattva bal vállát szarvasbőr ékesíti, ami az ő szarvas-szerű szelídségét jelképezi, eszünkbe juttatja a mi Csodafiú Szarvasunkat.
A szarvas a táltosok hátasa, melyen a felső világokba emelkednek. Milarepa, a nagy tibeti buddhista jógi egyik dalában leírja, amint a bönpo mester Naro Böncsung szarvasbőrből készült dobon lovagolva repül a szent Kailás hegy csúcsa felé. A tibeti szarvastáncban a védelmezők küldötte, az ártó erőket megsemmisítő varázserő élő jelképe. Táncában darabokra vágja az ártó erők jelképét, majd az ártást átalakítja áldásos erővé, és szétszórja a szélrózsa minden irányában.
Az ős-szarvas a tibeti bön-ben
Az ős-szarvas születése
Üdv!
Midőn az ég először létrejött,
a világkorszakok kezdetén,
a lét és nemlét mezsgyéjén
megszületett egy kristályagancsos
kagylófehér szarvas.
Mi jött létre?
Az első világkorszak jött létre.
Mi szállt alá?
Lélek és belső gazdagság szállt alá.
Kiáltsd: “kháji”,
hogy megidézd a szívet-lelket legyőzhetetlenül;
kiáltsd: “kháji” ,
hogy megidézd a belső gazdagságot legyőzhetetlenül!
A Világhegytől északra, ahol vagyunk,
a türkiz Óperenciás tenger közepén van
a Négyszögű Kis Türkiz Szikla.
Azon áll a Hosszú Agancsú Égi Szarvas,
és a Mennyei Ünő.
Általuk jött létre, csodás születéssel,
a jelenés fiúszarvas, kinek neve
Kristályagancsos Kagylófehér Fiúszarvas.
A Csodafiúszarvas
tiszta emberszóval elmondta,
hogy atyja a testet öltése
Mennyek Fényességes Ura istenségnek,
anyja pedig a testet öltése
Mennyek Isteni Királynője istennőnek.
Jelenés kélt a Fiúszarvas szívéből,
és a jelenés fejéből
létrejött a Szív-Lélek Palota,
melynek neve Belső Ragyogás Szíve-Lelke.
A jelenés jobb agancsából
létrejött a hosszú fényes lándzsa a csúcsra,
és abból létrejött az öt Megfoghatatlan Fivér…
A jelenés bal agancsából
létrejött az anyák türkizfejű életerő orsója,
és abból létrejött az öt Megfoghatatlan Nővér…
Az ős-szarvas tulajdonságai
Hallgass meg, Kristályagancsos Kagylófehér Szarvas!
Te vagy a szarvas, akiben
minden tulajdonság együtt van:
A fejeden növő agancsok
mindegyikének öt hegye mutatja
az istenségek öt családjának jelenlétét;
homlokod ékkő forgója mutatja
a Mennyei Fejék jelenlétét;
nyakad gerince és a többi mutatja
az öt Gazdagság Testvér jelenlétét
az istenek tanácsában;
az, hogy emberhangon szólsz, mutatja,
hogy közvetítesz az istenek és emberek között;
kagylónál tündöklőbb fehérséged mutatja
a karmikus lenyomatok megtisztulását;
négy vaspatád mutatja
a négy ördögi folyó kiszáradását;
az, hogy táplálékod gyógynövények levele, mutatja
a megszabadulást a testi betegségektől.
Kiáltsd: “kháji”,
hogy megidézd a szívet-lelket legyőzhetetlenül;
kiáltsd: “kháji” ,
hogy megidézd a belső gazdagságot legyőzhetetlenül!
Az égi szarvas
Az Égi Szarvas, más néven Mennyei Szarvas vagy Napszarvas, egy mitikus lény, amely kiemelkedő kulturális és spirituális jelentőséggel bír Közép-Eurázsiában, a szkíta hagyományban. Gyakran ábrázolják jóindulatú és szent lényként, amelyet az égi erőkkel, a közvetítéssel és a jóléttel hoznak összefüggésbe.
A szkíta mitológiában az Égi Szarvas az emberi és az égi birodalom közötti közvetítőnek tekinthető. Úgy tartják, hogy képes az világ különböző dimenziói között utazni, és az istenek üzeneteit és áldásait eljuttatni az emberekhez. Az Égi Szarvas égi hírvivő szimbolikája egybecseng a sámánisztikus gyakorlatokban betöltött szerepével is, ahol gyakran hívják segítségül a szellemvilággal való kapcsolatteremtéshez.
Szarvas kultusz Közép-Eurázsiában
Az égi szarvas szimbolikája túlmutat az éggel való kapcsolatán, és magában foglalja a termékenység és a bőség fogalmát is. A gyakran sok ággal ábrázolt agancsa a jólétet és a növekedést, az erőt és a hosszú életet szimbolizálja, ami a szarvast a megújulás és a regenerálódás körforgásához kapcsolja.
Az égi szarvas jóléthez való kötődése tükröződik a különböző használati tárgyakon és rituális tárgyakon, többek között ruhákon, amuletteken és festményeken való ábrázolásában. Az Égi szarvas képei gyakran megtalálhatók a sámánok és rituális szertartást végzők által viselt koronákon és ruhákon, jelképezve az isteni kapcsolataikat, valamint az áldást és jólétet hozó képességüket.
Az Égi szarvas motívum Közép-Eurázsia sziklarajzain és petroglifáin is elterjedt, amelyek a paleolitikumig nyúlnak vissza. Ezek a faragványok gyakran ábrázolják az Égi Szarvast az égen szárnyalva, nap- és holdszimbólumok kíséretében, megerősítve az égi birodalmakkal való kapcsolatát és közvetítő szerepét a földi és a kozmikus birodalmak között.
Az égi szarvas a szertartásokban és mítoszokban
A szertartásokban az Égi Szarvas a szarvaskorona, a szarvasaganccsal vagy a szarvas szimbólumaival díszített fejdísz révén jelenik meg. A szarvaskoronát a sámánok és a szertartást végzők viselik a szertartások során, megtestesítve az Égi Szarvas erejét és lényegét, és elősegítve az isteni birodalommal való kommunikációt.
Az Égi Szarvas kiemelkedő szerepet játszik a közép-eurázsiai szertartásokban és mítoszokban. A szertartások során a sámánok gyakran viselnek szarvasbőr köpenyt vagy koronát, hogy megidézzék az Égi Szarvas szellemét, és hozzáférjenek a spirituális tudáshoz és hatalomhoz. A szkíta mítoszokban az Égi Szarvas gyakran a sámánok és hősök vezetőjeként vagy kísérőjeként jelenik meg a szellemvilágba vezető útjukon.
Az Égi Szarvast vagy „Mennyei Szarvast” szent állatként tisztelik, amely bölcsességet, együttérzést és a szellemi birodalmak közötti határok átlépésének képességét testesíti meg. Az Égi Szarvas központi szerepet játszik a szertartásokban és gyakorlatokban, gyakran az útmutatás, a védelem és a jólét szimbólumaként jelenik meg.
Összefoglalva, az Égi Szarvas kiemelkedő helyet foglal el a közép-eurázsiai kultúrákban és spiritualitásban, mivel az égi erőt, a közvetítést és a jólétet szimbolizálja. A mítoszokban, a művészetben és a rituális gyakorlatokban való tartós jelenléte arról tanúskodik, hogy e hagyományokban mélyen gyökerező jelentőséggel bír, és tükrözi az isteni, valamint a földi és kozmikus birodalmak közötti kölcsönhatás iránti tartós emberi vonzalmat.
„Csodaszarvas érkezése” című misztériumjáték előadása
a Szkíta és Magyar Szellemiség Kőrösi Csoma Sándor Központjának megnyitó ünnnepségén
2023. június 11. – Tar
Rendezte: Tiszteletreméltó Csöpel Láma
Az előadást a Magyarországi Karma Kagyüpa Közösség tagjai adták elő.