Tetteink meghatározzák jövőbeli tapasztalatainkat. A jótékony tettek visszahatása a gyakorlójukra a boldogság és minden pozitív tapasztalat; az ártalmas tettek visszahatása az elkövetőjükre a szenvedés és minden negatív tapasztalat.

Jótett helyébe jót várj

A cselekedetek visszahatnak elkövetőikre, és visszahatásuk minősége a cselekedet minőségétől függ. Az erőszakos cselekedetek elültetik az erőszak magját  elménkben, és amikor kedvező feltételek hatására a mag kihajt és gyümölcsöt hoz, a gyümölcs szenvedés lesz. Ugyanígy, a gyengéd cselekedetek visszahatása boldogság lesz.

A cselekedetek minősége az elkövetés mögött rejlő szándéktól függ. Minden jó és rossz cselekedet esetében a szándék, az indíték a legfontosabb tényező, amely meghatározza, hogy a cselekedet jó vagy rossz lesz.

Ha egy fa gyökere gyógyító hatású, a törzs és a levelek is gyógyító hatásúak lesznek. Ha a gyökér mérgező, a törzs és a levelek is mérgezőek lesznek. Gyógyító hatású levelek nem nőhetnek mérgező gyökérből. Ugyanígy ha egy szándék, egy indíték gyűlöletből vagy ragaszkodásból fejlődik ki, és így nem tiszta, a cselekedet amely következik belőle, szintén rossz lesz akármennyire jónak is látszik. Ezzel szemben, ha a szándék tiszta, akkor még az olyan cselekedetek is, amelyek rossznak tűnnek, végül jók lesznek.

Ahogy egy tanítás mondja:

Ha a gyökér gyógyító, a hajtások is azok,
ha viszont mérgező, vajon nem lesznek-e a hajtások is azok?
A cselekedetet nem a látszat teszi jóvá vagy rosszá, és nem is a nagysága,
hanem a jó vagy rossz szándék mögötte.

Olyan a jót cselekvő, mint a gyógynövény;
áldás a benne bízóknak.
A rosszat cselekvő, mint a mérges növény;
veszte a benne bízóknak.

AKI MÁSNAK VERMET ÁSNem mindig jó, ami jónak látszik (Magyar mese)

Az indíték erejéről szól ez a mese is:

IGAZSÁG ÉS HAMISSÁG (Magyar mese)

Fenti mesénk párja Tibetből:

SZERÉNYSÉG ÉS HAMISSÁG (Tibeti mese)