EGYSZER EGY BÖLCSET megkérdeztek a tanítványai:

– Mester, magyarázza el, mi az erősebb, a kemény vagy a lágy?

Az idős mester válaszul nevetve kitátotta a száját – egy foga sem volt. A kemény fogak már rég kihullottak, ám a lágy nyelv teljes épségében megvolt.

A hozzáállás megváltozása – engedékenység

A szív felébredése a hozzáállás megváltozásával jár, ami azt jelenti, hogy a rokonszenv érzetét alakítjuk ki önmagunk felé, és ezért az egész világ felé is. A hozzáállásunk átvált az erőszakmentességbe és a szenvedélymentességbe. Itt az erőszak a barátságtalanság és a merevség érzetére vonatkozik, amely azt jelenti, hogy az egész világot egy olyan dolognak tekintjük, amivel harcolni kell.

Ami a szenvedélyt illeti, az azt jelenti, hogy valamit meg akarunk nyerni, tehát folyamatosan mi akarunk felülkerekedni. Mindkét esetben állandó harcban állunk a világgal, ami azt jelenti, hogy önmagunkkal. Amikor megváltoztatjuk a megközelítésünket, kialakítunk egy új tudatosságot, amely megengedi nekünk, hogy barátságosak legyünk önmagunkkal, és így a többi lénnyel is. A kedvesség és a gyöngédség érzete jelenik meg bennünk. Ez kapcsolódik az elkötelezettséghez a szemlélődés gyakorlata irányában, ami nyitottságot teremt a föl és le utazásainkhoz – tudatállapotaink válto-
zásaihoz –, és egy hajlandóságot, hogy engedjük magunkat velük együtt haladni, és dolgozni velük. Nem kell, hogy vallásos személlyé váljunk, de gyöngéd, lágy, barátságos és megmunkálható ember lesz belőlünk. Nem gyártunk állandóan védelmi mechanizmusokat önmagunk számára.

Ha a szíved nyitott, kevésbé vagy ragaszkodó.

Ha a reggelidet nem pont úgy készítik el, ahogy kívántad, engedékeny vagy, és megeszed az ételt úgy, ahogy nem szereted, nem csinálsz belőle problémát, botrányt – nem érdekes. Benned van az érzet, hogy engedni tudsz az elvárásaidból, követelményeidből – egy kicsi hüvelyknyit, a másodperc töredékét. Ezért megpróbálni engedni – ami a hozzáállás megváltozása – nagyon fontos.
A hozzáállás megváltozásának egy másik vonatkozása az, hogy

úgy érzed, az életed minden helyzetben megmunkálható.

Nem érzel elidegenülést a problémáidtól, nagyon barátságos és gyöngéd tudsz lenni önmagadhoz, és más emberekhez is, dolgozni tudsz a világgal – ami a Belső Ösvény alapvető pontjának tűnik. Azonban nem kell fel ruháznod magad egy felszínes mosollyal és a „szeretet és fény” mézes-mázas magatartásával. Ez egy valóságos élmény – belépsz az elme tudat erőszakmentes állapotának a hagyományába, és képes vagy önmagadat irányítani ezen a módon, mindenféle mesterkedések nélkül.
Az erőszakmentesség ebben az összefüggésben azt is jelenti, hogy kerüljük az élet kioltását, tehát kerülöd azt, hogy cserbenhagyd az állatokat, ellenséget, embereket vagy akármit. Előfordulnak olyan emberek, akik büszkék arra, hogy milyen ügyesen tudnak legyet ölni: „Na most elkaptalak!” Ez egy nagyon vad magatartás. A Belső Ösvény követőjévé válni azt jelenti, hogy sokkal kifinomultabb vagy egy alapvető értelemben. Kezdesz odafigyelni élethelyzeteid apró részleteire, amelyek fontosabbakká, sőt szentté válnak.

Következő mesénkben a menyecske konok megátalkodottságával az engedékenység ellentétét példázza. Még az ördög is retteg tőle:

Mondjad hát: széna! – magyar mese

Makacsságról szól ez a történet is:

Ki viszi haza az üstöt? – magyar mese