2500 évvel ezelőtt Buddha megmutatta a meditáció útját, amely azóta megszámlálhatatlan embernek hozott szabadságot és boldog életet. Boldog életnek nevezhetjük azt, melynek valódi értelmet ad a törekvés a világ jobbá tételére, mindannyiunk javáért.

Miért meditáljunk?


A meditáció gyakorlásának számos pozitív hatása van. Jót tesz a testnek, a léleknek és a tudatnak. Számos kutatás bizonyította már testet-lelket gyógyító hatását. Stressz és depresszió, sőt fizikai betegségek kezelésére is kiváló módszer – megerősíti az immunvédelmünket, felszabadítja a test, a lélek és a tudat természetes, egészséges, öngyógyító energiáit. A meditáció hatása mindennapi életünk minden területére és mozzanatára kiterjed.
A meditáció a belső fejlődés és gyógyulás vallástól független útja. Nem állít a középpontba egy felsőrendű lényt, vagy isten-képzetet – Buddha nem volt isten, ember volt, aki a saját tudatát felszabadítva eljutott a megvilágosulásig. A meditáció az életünk gyakorlati dolgaira fekteti a hangsúlyt. Nincsenek dogmák, a valóságról első kézből szerzett eleven tapasztalás a döntő.
A meditáció útja felfedező út, mely hazavezet bennünket valódi, egészséges önmagunkhoz – a természetünkből fakadó, szívből jövő szeretethez és jósághoz –, és életünk valóságához. Az út a folyamatos nyitás, jelenben lét, kutatás, tanulás, átértékelés, megújulás. A kulcsszó a tudat megnyitása, tágítása, pozitív energiái óriási rejtett tartalékainak felszabadítása. Ez hatalmas örömet és frissességet hoz az életünkbe. Teljes emberré válhatunk, aki teljes életet él.

Felébred a bennünk szunnyadó kreativitás

A meditáció útján haladva, egyre tisztábban látjuk önmagunkat és a világot, így egyre inkább felébrednek a bennünk szunnyadó kreativitás végtelen dinamikus erői. A meditáció gyakorlója nyitottan, örömmel vállal közösséget a világ lényeivel, és nyitott szívvel, bátor helytállással végzi az egyetemes közösségben ráháruló feladatát.

Felszabadítani a tudatunkat

A gyűlölet, a fösvénység, a féltékenység, az ostobaság mindenki szemében rossz dolgok, a szeretet, a kedvesség, a segítőkészség pedig jó – a gyakorlatban azonban mégsem vagyunk képesek eszerint élni, mert a tudatunk gyenge, fejletlen, öntörvényű, zavaros. Képeznünk kell a tudatunkat, hogy megtanulhassunk bánni vele, és felszabadíthassuk a mélyében szunnyadó természetes jóságot.
Mindannyian tudjuk már, hogy bár az egészséges élethez elengedhetetlen anyagi feltételekre minden embernek szüksége van, a technológia fejlődése és az életszínvonal emelkedése önmagában nem képes kielégíteni a vágyainkat, és megoldani az érzelmi problémáinkat. A valódi boldogság kulcsát máshol kell keresnünk. A kulcs a tudat megnyitása, felszabadítása.
A tudattal folytatott munka nem igényel változtatásokat a külső életvitelünkben, családi életünkben, munkánkban, étkezésünkben. A meditációban azzal az alapvető energiával dolgozunk, amely már most a miénk: a testünk, beszédünk és tudatunk energiájával.

Mi a meditáció?

A meditáció nem vallásos tevékenység, és nem csak a kiváltságosaknak szól – mindenkinek van teste, beszéde és tudata. Mindaddig, amíg a zabolátlanul csapongó, kezelhetetlen tudatállapotaink börtönében élünk, a saját tudatunk által okozott kellemetlenségek elszenvedői leszünk újra és újra, ezért szükségünk van rá, hogy tisztán lássuk, mi történik a tudatunkban.
Minden energiánk a tudatból ered. Ezért fontos mindig tudatában lenni, mi folyik a tudatban, és tisztán látni, hogy természetes, egészséges – avagy zavaros, elferdült módon működik-e. A tisztánlátás felszabadítja a tudat tiszta, természetes energiáját – a tudat természetes alapenergiája a szeretet. A meditációval ezt a természetes, szívből jövő szeretetet szabadítjuk fel és tesszük életünk alapenergiájává.

KÖNYVAJÁNLÓ:  

Láma Csöpel – Miért meditáljunk?
Kérdések a meditációról és a buddhizmusról 

Buddha, a Szkíta Bölcs

Sáka (szkíta) – sákja azonosság

Buddha élete

Indiára most úgy gondolunk, ahogy határait a térképen ma ábrázolják, ám a régi időkben nem így nézett ki. Az Észak-Indiától észak-nyugatra egészen Közép-Ázsiáig terjedő, a mai Pakisztánt és Afganisztánt is magába foglaló, földrésznyi terület ugyanazon kultúrterület része volt. Buddha kora előtt az indiai civilizáció fő központja nyugaton volt, a mai Pakisztán területén.

Hun buddhista művészet – Ezer Buddha barlangtemplom – Dunhuang, Ujgurisztán

Az ősi buddhista irodalomban azt találjuk, hogy a Szkíta Bölcs nem az első buddha volt Földünkön. Jelen korunknak ő a meghatározó buddhája, azonban az őt megelőző korokban a buddhák egész sora élt a mai India területén és Közép-Ázsiában. Egyes buddhista hagyományok hat buddhát tartanak számon, akik világunk kialakulása óta, sok ezer éves időközökkel egymást követve, a Szkíta Bölcs előtt jártak. Ezek a következők voltak: Vipasjin, Sikhin, Visvabhu, Krakucsanda, Kanakamuni és Kásjapa. Más hagyományok csak az utóbbi hármat említik. Megint más szövegekben huszonnégy előző buddháról olvashatunk.

A szentiratok elmondják, hogy a Szkíta Bölcs Buddha idejében még voltak Kásjapa, azaz Fényőrző Buddhának követői. Ő igen régen élt (a források szerint százezer évvel ezelőtt), és tanítása elterjedt az egész világon. Tanításának bölcsessége megtalálható nyomokban a Föld különböző vallásaiban és műveltségeiben, mivel a megvilágosult tanítók a különböző népek, helyek és műveltségek adottságainak megfelelő alakban terjesztették tanításaikat – természetesen nem buddhizmus néven, hanem különböző nevek alatt – a lények iránt érzett végtelen együttérzésből.

Fényőrző Buddhának ma is őrzik számos ereklyéjét. Az ő ereklyéjét tartalmazza Nepál fővárosában, Kathmanduban, a bodhnathi nagy sztúpa, valamint a svédországi Karma Decsen Öszel Ling-ben álló sztúpa is, de az évekig világot járt, és hazánkban is immár több ízben megrendezett Maitréja Projekt ereklyekiállításon is megcsodálható volt szemtől-szemben az egyik gyönyörű fehér ereklyegyöngye.

Fényőrző (Kásjapa) Buddha – Az előző világkorszak Buddhája – élt kb. 100 ezer évvel ezelőtt
A Megvilágosodás Sztúpája – Fellingsbro, Svédország – Kásjapa Buddha ereklyéjét tartalmazza

Az ősök tisztelete

VISSZA A KIÁLLÍTÁS FŐ OLDALÁRA